جانداران

آیا انقراض دایناسورها تنها انقراض زمین بوده است؟

در مطالعه تاریخ زمین، دانشمندان می‌گویند ۵ انقراض بزرگ اتفاق افتاده که بیش از نیمی از موجودات آن دوران را از بین برده است. انقراض دایناسورها فقط یکی از آنها بوده است. با ما همراه باشید تا ببینیم چه بر تاریخچه حیات در زمین ما گذشته است.

۵- نزدیک‌ترین انقراض در حدود ۶۵ میلیون سال پیش رخ داده است. انقراض دایناسورها در این دوره اتفاق افتاده است. این انقراض حدود ۷۶% از گونه‌ها را منقرض کرد. برخی از عوامل آتشفشانی و سایر عوامل دیگر باعث انقراض دایناسورها بوده‌اند.

۴- انقراض بعدی در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است. طغیان‌های بسیار زیاد مواد آتشفشانی می‌توانند این انقراض را توجیه کنند. حدود ۸۰% از موجودات از جمله ۲۰% از جانوران دریازی، بسیاری از پستانداران و … منقرض شدند.

۳- مخرب‌ترین انقراض تاریخ زمین  در حدود ۲۴۵ میلیون سال پیش با انقراض بیش از  ۹۰% از موجودات روی زمین همراه بوده است. بسیاری از دانشمندان معتقدند که سیارک‌ها، شهاب سنگ‌ها و… عامل این انقراض بزرگ بوده‌اند.

۲- حدود ۳۶۰ میلیون سال پیش انقراضی بسیار طولانی رخ داد که حدود ۲۰ میلیون سال طول کشید و حدود ۸۳% از موجودات که ۷۰% آن‌ها آبزی بودند را منقرض کرد.

۱- اولین انقراض ۴۴۰ میلیون سال پیش بوده است. در این رخداد حدود ۸۴% از موجودات از جمله موجودات دریایی مثل کونودنت‌های مارماهی مانند و نوعی از بندپایان منقرض شدند. در این انقراض یخ‌بندان وسیعی اتفاق افتاد که با یخ بستن آب‌های دریا سطح آب دریاها به سرعت کاهش یافت.

ما از نزدیک‌ترین انقراض (۶۵ میلیون سال پیش) شروع کردیم و به اولین آن‌ها (۴۴۰ میلیون سال پیش) رسیدیم. اما هم اکنون ما در انقراض جدیدی هستیم. انقراضی که دلیل فرا زمینی یا آتشفشانی ندارد بلکه دلیل انسانی دارد، انسان‌های متمدن امروزی. در این انقراض ما هوا را آلوده می‌کنیم، جنگل‌ها را خراب می‌کنیم و کارهای زیاد دیگر. طبق تحقیقات این انتظار می رود که در سال ۲۱۰۰ میلادی نیمی از موجودات منقرض شوند.

وبسایت fa-ct.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا