کیهان

تعداد موجودات زنده در کره زمین چند تاست؟

بر اساس تخمین‌های جدیدی که زده شده است حدود ۸٫۷ میلیون گونه‌ی جانوری در کره‌ی زمین وجود دارد. این برآورد در واقع دقیق‌ترین تخمینی است که از تعداد موجودات زنده کره زمین زده شده است. تعداد ۶٫۵ میلیون از این گونه‌ها در خشکی و ۲٫۲ میلیون از آن‌ها در آب زندگی می‌کنند یعنی حدود ۲۵ درصد از کل موجودات زنده در آب زندگی می‌کنند. قبلا تعداد جانوران زمین تعداد بین ۳ و ۱۰۰ میلیون برآورد شده بود.

همچنین برآورد شده است که ۸۶% از گونه‌های خشکی و ۹۱% از گونه‌های دریایی هنوز کشف نشده‌اند. انقراض قانون حیات است و تاکنون عمده‌ی موجودات زنده‌ای که بر روی زمین فرگشت یافته‌اند منقرض شده‌اند. بشر تاکنون تلاش‌های زیادی برای نجات جانوران از انقراض انجام داده است ولی تخمین تعداد دقیق موجودات زنده اصلاً کار راحتی نیست. در بهترین حالت انسان تنها حدود ۱ درصد از گونه‌های جانوری را تحت نظر دارد. عمده‌ی جانوران در دسته‌ی حیوانات قرار می‌گیرند (۷٫۷۷ میلیون گونه) و تعداد کمتری در دسته‌های گیاهان، قارچ‌ها، تک سلول‌ها و …).

حدود ۲۵۳ سال است که انسان به دسته‌بندی جانوران روی آورده است و از آن زمان تاکنون بحث‌ها و تلاش‌های زیادی برای رده‌بندی گونه‌های جانوری صورت گرفته است.در سال ۱۸۵۸ دانشمند سوئدی با نام کارل لینائوس سیستمی را ساخت و منتشر کرد که مشتمل بر نام و توصیف گونه‌های جانوری بود. از آن زمان تا کنون حدود ۱ میلیون گونه در خشکی و ۲۵۰ هزار گونه در آب‌ها توصیف شده‌اند. خیلی از گونه‌ها قبل از اینکه شناخته شوند منقرض شده‌اند و سرعت انقراض سریع‌تر از گذشته می‌باشد.

امروزه دانشمندان دریایی نیز به مانند کیهان‌شناسان از وسایل پیچیده و پیشرفته‌ای برای کاوش اقیانوس‌ها و دریاها استفاده می‌کنند و دانش ما از حیات دریایی رو به افزایش است که امیدبخش می‌باشد. در اصل مدت زمان کوتاهی است که ما به دنبال شناخت گونه‌ها و تعداد موجودات زنده هستیم.

تحریریه: مجله فکت های جالب و عجیب

منبع:

How many species on Earth? About 8.7 million, new estimate says

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا