جانداران

تنبل ۱۵ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد

تنبل بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. این جانور در حین خواب آرام‌تر نفس می‌کشد، ضربان قلبش کند می‌شود؛ حتی سرعت هضم غذا هم در بدنش کاهش می‌یابد. تنبلی آن‌ها در واقع یک استراتژی برای مصرف انرژی کمتر است. اگر این حیوان که برخی آن را بامزه می‌دانند در معرض خطر شکارچی‌ها قرار گیرد می‌تواند سرعتش را از ۲ به ۴ متر در دقیقه افزایش دهد هر چند که این کار انرژی زیادی را از او مصرف می‌کند و واقعاً جای تقدیر و خسته نباشید دارد.

تنبل‌ها فقط یک بار در هفته ادرار و مدفوع می‌کنند و برای این کار گودالی در زمین حفر می‌کنند و پس از اینکه کارشان تمام شد روی آن را می‌پوشانند.

تنبل

تنبل‌ها شش گونه جانوران از پستانداران متوسط هستند که در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند. با توجه به انواع شناخته شده می‌توان آنها را به دو گروه دو انگشتی و سه انگشتی تقسیم کرد. تنبل‌ها جانورانی هستند که با چنگال‌های بزرگ و خمیدهٔ خود از شاخه‌های درختان مناطق گرمسیری آویزان می‌شوند و همیشه وارونه‌اند. این جانوران می‌توانند در همین وضعیت غذا بخورند، بخوابند، جفت‌گیری کنند و بچه به دنیا آورند و خیلی به ندرت پیش می‌آید که از درخت پایین بیایند، چون روی زمین پناهی ندارند. دو گروه از این جانور هست: گروهی که دو انگشت در پاهای جلویشان دارند و گروه سه انگشتی. این دو گروه به هم شبیه‌اند، ولی اعتقاد دانشمندان بر این است که با هم خویشاوندی نزدیکی ندارند.

تنبل‌ها همانگونه که از نامشان مشخص است یکی از کندترین موجودات سیاره زمین بوده و نام آنها به نوعی مترادف با تصاویر صحنه آهسته است. بیشینه سرعت حرکت یک تنبل سه انگشتی ۲ متر در دقیقه است. تنبل‌ها موهای زبرِ بلندی دارند که شیاردار است. گیاهان کوچکی در این شیارها زندگی می‌کنند. این گیاهان رنگ سبز کمرنگی به تنبل‌ها می‌دهند که باعث استتار این جانور می‌شود. حشره‌های مخصوصی از این گیاهان تغذیه می‌کنند. تنبل‌ها مانند کپه‌ای از مو، روی زمین می‌نشینند، یا بر شاخه‌ای آویزان می‌شوند. حرکت آنها بسیار آهسته است. تعداد آن‌ها بشدت در حال کم شدن است. این موجودات برخلاف خشکی، در آب بسیار شناگران ماهری هستند.

تحریریه: مجله فکت های جالب و عجیب

مرجع:

Sloth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا