علوم

حالت خودکار مغز چیست؟

احتمالاً تابحال متوجه شده‌اید که در بعضی فعالیت‌هایی که حرفه‌ای می‌شویم، می‌توانیم بدون فکر کردن آن را انجام بدهیم. مثلا می‌توانیم بدون فکر کردن رانندگی کنیم، ساز بزنیم یا بازی ویدیویی انجام دهیم. اما اگر به آن فعالیت‌ها فکر کنیم الگوی قبلی را از دست می‌دهیم و امکان دارد اشتباه کنیم. دلیل این مسئله چیست؟ جواب مسئله در جزئیات حالت خودکار مغز نهفته است.

مغز ما یک سری روند‌ها را از روز تولد بصورت غیر ارادی انجام می‌دهد، مانند نفس کشیدن و پلک زدن. در گذز زمان وقتی بزرگتر شده و در انجام فعالیت‌های جدید خبره می‌شویم مغز می‌تواند فعالیت‌های جدید را نیز به صورت غیر ارادی انجام دهد، مانند: راه رفتن و غذا خوردن. همچنین وقتی مهارت‌های پیچیده‌تری را مانند ساز زدن، انجام بازی ویدیویی یا رانندگی کردن یاد می‌گیریم.

اسم این حالت مغز Auto Pilot ( در هواپیما به “پرواز خودکار” مشهور است) می‌باشد. در این حالت قسمت خاصی از مغز کل مسئولیت انجام کار (مانند رانندگی) را بر عهده می‌گیرد و بدون اینکه انرژی زیادی برای هم فکری با بقیه قسمت‌ها صرف کند خودش کارش را انجام می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد انسان‌ها بیش از نیمی از عمرشان را در حالت خودکار مغز  سپری می‌کنند.

وقتی که سعی می‌کنیم به آن کار فکر کنیم بین قسمت‌های مختلف مغز تداخل ایجاد می‌شود و مغز از حالت خودکار  خارج می‌شود، در این صورت نمی‌تواند الگوی قبلی را نگه دارد، مثلا ممکن است اگر خیلی عمیق به فرآیند نفس کشیدن فکر کنید آن را از حالت اتوماتیک خارج کنید و دچار اختلال تنفسی شوید، یا اگر خیلی به روند کلاچ و گاز گرفتن فکر کنید کنترل رانندگی را از دست بدهید و ماشین خاموش شود.

این حالت را در مورد ورزش کردن نیز داریم. ورزشکاری که تمرینات زیادی انجام داده است اگر در هنگام مسابقه به جزییات و فرآیند حرکات ورزشی فکر کند ممکن است دستپاچه شود و اشتباهاتی انجام دهد.

مرجع:

New Study Shows Humans Are on Autopilot Nearly Half the Time

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا