اگر احساس خستگی می‌کنید ممکن است به علت کمبود ویتامین D باشد. این مشکل در ایران به دلیل مواجهه‌ی کم با آفتاب بسیار رایج است و کمبود ویتامین D مشکلات پوکی استخوان، افزایش احتمال مشکلات قلبی و خستگی شدید را به همراه خواهد داشت. بدن انسان برای افزایش جذب کلسیم، منیزیم و فسفر به ویتامین D احتیاج دارد و این ویتامین در مواد غذایی کمی وجود دارد  و جذب آن از طریق غذا و قرص هم به سختی صورت می‌گیرد. منبع طبیعی اصلی ساخت ویتامین D مواجهه‌ی پوست با آفتاب است. آفتاب گرفتن باعث برخورد اشعه‌ی ماورای بنفش B با پوست شده که واکنش شیمیایی ساخت ویتامین D را بهمراه دارد. در شیوه‌ی صحیح آفتاب گرفتن نکات بسیار مهمی وجود دارد که ممکن است ندانستن آن‌ها به شما آسیب برساند. این موارد را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

5 نکته مهم در خصوص آفتاب گرفتن که نداستن آن‌ها ممکن است سلامت‌تان را به خطر بیندازد

۱- اولین بار زیاد آفتاب نگیرید

در روز‌های اولیه بهتر است مواجهه‌ی سلول‌های پوست‌تان با آفتاب خیلی زیاد نباشد چون پوست باید رنگدانه‌های محافظی را تولید کند که باعث تغییر اندک رنگ پوست می‌شوند ولی برای محافظت از شما لازم هستند. بهتر است اولین آفتاب گرفتن شما در حد چند دقیقه باشد. اگر آفتاب شدید نباشد و پوست شما نیز تیره باشد آفتاب گرفتن در حد ۳۰ دقیقه نیز برای اولین بار مشکلی ایجاد نمی‌کند. دقت کنید که هیچ وقت نباید دچار آفتاب سوختگی شوید.

۲- از صورت و چشم خود محافظت کنید

پوست اطراف چشم نازک‌تر از بقیه‌ی نواحی بدن است و بهتر است جلوی آفتاب خوردن آن را بگیرید. مواجهه‌ی این ناحیه با اشعه‌ی آفتاب باعث می‌شود چروکیدگی زودتر به سراغ‌تان بیاید. می‌توانید برای محافظت از این ناحیه از کلاه یا دستمال استفاده کنید.

۳- اگر زمان آفتاب گرفتن مناسب نباشد ممکن است جواب معکوس بگیرید

نور خورشید اشعه‌ی ماورای بنفش A و B را به طور همزمان دارد و هر دوی این‌ها به پوست برخورد می‌کنند. اشعه‌ی ماورای بنفش A باعث تیره شدن پوست شده و خطرناک است و در ساخت ویتامین نیز نقشی ندارد چون طول موج بلندتر و انرژی کمتری دارد. پس ما در واقع به اشعه‌ی ماورای بنفش B نیاز داریم که در صورت کم رمق بودن آفتاب و زاویه‌ی کم آن در اتمسفر جذب می‌شود. پس باید در زمان‌هایی آفتاب گرفت که هوا غیر ابری و زاویه‌ی آفتاب به اندازه‌ی کافی بالا باشد. زاویه‌ی مناسب خورشید برای آفتاب گرفتن باید بالای ۵۰ درجه باشد. اما چطور بفهمیم که در چه فصلی از سال و چه ساعاتی از روز زاویه‌ی خورشید برای آفتاب گرفتن مناسب است. برای فهمیدن این موضوع سایت‌هایی وجود دارد که زاویه‌ی آفتاب در روزهای مختلف سال و در ساعات مختلف روز را برای محل زندگی‌تان به شما می‌دهند. مثلاً می‌توانید از وبسایت PLANETCALC استفاده کنید. به عنوان نمونه اطلاعات روز ۱۸ تیر ۱۳۹۷ را برای تهران با هم بررسی می‌کنیم:

زاویه‌ی آفتاب در این روز بین ساعات ۱۰:۱۵ صبح تا ۴ بعدازظهر بیش از ۵۰ درجه است.

پس زمان مناسب برای آفتاب گرفتن در این تاریخ بین این ساعات است و تقریباً ۶ ساعت از روز برای آفتاب گرفتن مناسب است. توجه شود که در فصل‌های دیگر این محدوده‌ی زمانی کمتر می‌شود.

۴- چند دقیقه آفتاب گرفتن کافی است؟

زمان کافی برای آفتاب گرفتن بستگی به رنگ پوست شما و شدت آفتاب دارد. اگر پوست شما روشن است به زمان کمتری برای آفتاب گرفتن احتیاج خواهید داشت و پوست‌های تیره‌تر لازم است بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرند. به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آفتاب گرفتن در روز کافی است.

۵- از تابش مستقیم آفتاب بهره بگیرید

آفتاب گرفتن از پشت پنجره می‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد. اشعه‌ی ماورای بنفش A که طول موج بلندتری دارد راحت‌تر از اتمسفر و پنجره رد می‌شود و برخورد آن با پوست می‌تواند باعث تخریب ویتامین D شود. این اشعه همچنین یکی از عوامل اصلی سرطان پوست است و پیر شدن پوست شما را تسریع می‌کند. اشعه‌ی ماورای بنفش B که عامل ساخت ویتامین D است رنگدانه‌ی ملانین را تحریک نمی‌کند و پوست تغییر رنگ نمی‌دهد.

مراجع:

Little Sunshine Mistakes that Can Give You Cancer Instead of Vitamin D

Vitamin D

Vitamin D

Sun position at a given date. Azimuth and elevation table