سلامت

احتمال ابتلا به ایدز در مردان و زن چقدر است؟

آیا امکان ابتلا به ایدز در یک رابطه‌ی دهانی وجود دارد؟ احتمال ایدز گرفتن در رابطه‌ی جنسی چقدر است؟ سوالات از این دست خیلی متداول هستند. با ما همراه باشید تا احتمال گرفتن ایدز در شرایط مختلف را با هم بررسی کنیم. لازم به ذکر است که اعداد ذکر شده قطعی نیستند و مناقشاتی در مورد آن‌ها وجود دارد ولی ابزار خوبی برای درک خطر ابتلا به ایدز هستند. توجه داشته باشید که احتمال کم به معنی ایمن بودن نیست. با توجه به تأثیرات مرگباری که این بیماری بر روی سلامت شخص می‌گذارد باید احتمالات کم را هم در نظر گرفت.

احتمال ابتلا به ایدز در تماس‌های غیرجنسی

انتقال خون از نظر احتمال ابتلا، قطعی‌ترین و خطرناک‌ترین راه ابتلا به ایدز است و با فاصله‌ی بسیار زیادی از دیگر رقیب‌هایش در صدر قرار گرفته است. احتمال گرفتن ایدز در انتقال خون ۹۰ درصد است. از هر ۱۰ بار تماس خون شخص سالم با خون فرد آلوده ۹ بار شخص سالم ایدز می‌گیرد.

استفاده از سرنگ مشترک

این کار بیشتر در بین معتادات تزریقی رواج دارد و جالب است که از هر ۱۴۹ مورد استفاده از سرنگ مشترک تنها یک مورد انتقال ایدز صورت می‌گیرد.

فرو رفتن سوزن و سنجاق

اگر سوزن یا سنجاق در بدن فرد آلوده فرو رود و سپس وارد بدن شخص سالم گردد احتمال ابتلای شخص به ایدز از حالت قبلی باز هم کمتر بوده و از هر ۳۳۳ بار تنها ۱ بار انتقال ایدز صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد که نگرانی برای انتقال ایدز از طریق استفاده از سوزن ته‌گرد در محل کار تقریباً بی مورد است.

گاز گرفتن، تف انداختن یا پرتاب مایعات بدن

احتمال ایدز گرفتن از طریق مایعات بدن (بجز خون) و حتی استفاده‌ی مشترک از اسباب‌بازی‌های جنسی بسیار ناچیز بوده و می‌توان از آن صرفنظر کرد.

احتمال ایدز گرفتن در روابط جنسی

رابطه دهانی

احتمال ایدز گرفتن در رابطه‌ی دهانی برای شخص ارائه دهنده، کمتر از ۱ در ۲۵۰۰ مورد و برای شخص گیرنده تقریباً صفر است.

رابطه واژنی

ریسک این رابطه با میزان درآمد مردم در کشورها و نیز جنسیت رابطه دارد. خطر ابتلا به ایدز برای کشورهای مرفه کمتر است و در کشورهای فقیر برای مردان بیشتر از زنان است درحالیکه در کشورهای مرفه برای زنان بیشتر است. در رابطه واژنی برای یک زن سالم با مرد آلوده در کشورهای با سطح درآمد بالا ۱ در ۱۲۵۰ مورد و در کشورهای با درآمد کم ۱ در ۳۳۳ مورد، انتقال صورت می‌گیرد. خطر ایدز گرفتن برای مردان سالم با زنان آلوده در کشورهای با درآمد بالا ۱ در ۲۵۰۰ و در کشورهای با درآمد کم ۱ در ۲۶۳ می‌باشد. لازم به ذکر است که این اعداد برای حالتی است که کاندوم استفاده نمی‌شود.

رابطه مقعدی

خطر ابتلا به ایدز از طریق رابطه مقعدی برای شخص فاعل در صورتی که ختنه شده باشد ۱ در ۹۰۹ مورد و در صورتی که ختنه نشده باشد ۱ در ۱۶۱ مورد است. این خطر در صورت انزال برای شخص مفعول ۱ در ۷۰ و در صورت عدم انزال ۱ در ۱۵۴ است. پس می‌توان گفت خطر برای شخص مفعول بیشتر بوده و ختنه نبودن و انزال احتمال انتقال را زیاد می‌کند. در واقع ختنه کردن احتمال انتقال ایدز را در مردان دگرجنس‌گرا (علاقمند به جنس مخالف) ۶۰ درصد کمتر می‌کند. همچنین به طور متوسط رابطه‌ی مقعدی خطرناک‌تر از رابطه‌ی واژنی می‌باشد.

در پایان لازم به ذکر است که استفاده از کاندوم خطر ابتلا به ایدز از طریق رابطه‌ی جنسی را تا ۸۰ درصد کمتر می‌کند.

منبع: poz.com

وبسایت fa-ct.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا