کشورها

اولین بزرگراه خورشیدی جهان در فرانسه افتتاح شد

اولین بزرگراه خورشیدی جهان در نرماندی فرانسه در یک روستای نه چندان آفتابی افتتاح شد. طول این جاده تنها یک کیلومتر است ولی با این حال از ۲۸۰۰ متر سلول خورشیدی در آن استفاده شده است که برای دادن برق به لامپ‌های خیابانی روستا کافیست.

این جاده خورشیدی توسط یک شرکت انگلیسی-فرانسوی با نام کولاس ساخته شده است که طی پنج سال گذشته بر روی جاده‌های دارای فناوری پیل خورشیدی کار کرده است. این شرکت قبلاً فناوری خود را در پارکینگ‌ها استفاده کرده بود ولی این اولین بار است که این تکنولوژی را در یک جاده‌ی فعال بکار برده است. این جاده به مدت ۲ سال مورد تست قرار خواهد گرفت تا مشخص شود حرکت هزاران ماشین و کامیون بر روی جاده چه تأثیراتی خواهد داشت و جاده چه مقدار برق تولید خواهد کرد.

صرفنظر از قابل استفاده بودن مشکل اصلی ساختن جاده‌های خورشیدی هزینه‌ی سرسام‌آور آن‌هاست. یکی از هزینه‌برترین ویژگی‌های این جاده‌ها بر طبق گفته‌ی شرکت سازنده، ضخامت چند میلیمتری پنل خورشیدی است که امکان قرار دادن آن را بر روی جاده‌ی واقعی فراهم می‌کند و هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهد. ساخت این جاده‌ی ۱ کیلومتری در نرماندی فرانسه ۵ میلیون یورو هزینه در برداشته است و این فقط یک لاین از یک بزرگراه دولاینه می‌باشد.

با وجود هزینه‌های ساخت بسیار جاده‌های خورشیدی ساخت جاده‌های عریض و طویل از آن‌ها می‌تواند هزینه‌های میلیارد یا حتی تریلیون دلاری بردارد. فرانسه بیش از یک میلیون کیلومتر جاده دارد و ایالات متحده بیش از ۶ میلیون کیلومتر جاده دارد و بزرگراه‌های بزرگ بیش از دو لاین دارند.

مسئله‌ی امیدبخش در مورد هزینه‌ی ساخت این بزرگراه‌های خورشیدی این است که وزارت محیط زیست فرانسه یک برنامه‌ی معقول برای کاهش هزینه‌ی آن‌ها در نظر گرفته است و قرار است در آینده هزینه‌ی ساخت بزرگراه خورشیدی را کاهش دهد. پنل‌های خورشیدی مورد استفاده نیاز به تعمیر و نگهداری دائم نداشته و برق خروجی بیشتری فراهم خواهند آورد.

مجله فکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا