جانداران

بید جغدی قبل و بعد از دگردیسی (شاپرک)

بید براهمائه والیچی (Brahmaea wallichii) که با نام بید جغدی یا بید برهمن نیز شناخته می‌شود. شب‌پره‌ی براهمائه والیچی در شمال هند، بوتان، میانمار، چین، تایوان و ژاپن یافته می‌شود. فاصله‌ی بال‌های این شاپرک حدود ۱۶۰ میلیمتر است.

بید

«بید» نام علمی شاپرک‌ها می‌باشد که عموماً حشرات شب‌زی هستند و به آن‌ها شب پره هم گفته می‌شود. این گروه از حشرات دسته‌بندی بسیار وسیعی داشته و بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ گونه‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها هنوز کشف نشده است. تفاوت اساسی میان پروانه‌ها و بیدها وجود ندارد و دانشمندان در دسته‌بندی آن‌ها تردید دارند. این حشرات قبل از اینکه بال در آورند در حالت کرم پیله‌ساز (caterpillar) هستند و پس از دگردیسی به بید یا پروانه تبدیل می‌شوند. زیستگاه این حشره در مناطق گرمسیری مانند مکزیک، اروپا و آمریکای شمالی می‌باشد.

شاپرکان به راسته‌ی پروانه‌سانان یا پولک‌بالان تعلق دارند. پروانه سانان راسته‌ای از حشرات هستند که زبان مارپیچی و بال‌های پهن و رنگین و چشمهای مرکب دارند. راستهٔ پولک‌بالان از پرگونه‌ترین راسته‌ها در ردهٔ حشرات است و پروانه‌ها، شب‌پره‌ها و پشیزبال‌ها به این راسته تعلق دارند. این راسته بیش از ۱۸۰ هزار گونه دارد که در ۱۲۸ خانواده و ۴۷ بالاخانواده دسته‌بندی شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این راسته گونه‌های ناشناخته بیشتری داشته باشد و به همراه پرده‌بالان و قاب‌بالان جزو سه راسته بزرگ جانوری باشد. نام براهمائه والیچی از نام یک گیاه‌شناس گرفته شده است.

تفاوت بید و پروانه

تلاش‌های زیادی توسط حشره‌شناسان برای تمایز بین بیدها و پروانه‌ها انجام شده است که بسیاری از آن‌ها به علت شباهت‌های زیاد این دو حشره به شکست منجر شده‌اند ولی یک قاعده‌ی مناسب برای این تمایز وجود دارد و آن این است که پروانه‌ها شاخک‌های نازک و توپک‌های کوچک در انتهای شاخک‌شان دارند. شاخک بیدها ظاهری کاملاً متنوع داشته و معمولاً ته گرد و برجسته ندارند.

تحریریه: مجله فکت های جالب و عجیب

منبع: ++

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا