کشورها

خرید آلاسکا از روسیه توسط آمریکا

روسیه آلاسکا را در سال ۱۸۶۷ به قیمت ۷٫۲ میلیون دلار به آمریکا فروخت. مساحت آلاسکا ۱۵۱۸۸۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد یعنی آمریکا برای خرید آلاسکا به ازای هر کیلومتر مربع حدود ۵ دلار (۴٫۷۴ دلار) پرداخت کرد.

خرید آلاسکا از روسیه

روسیه آلاسکا را در سال‌های ۱۷۰۰ تحت تسلط خود داشت. روس‌ها با مردمان بومی آنجا روابط بازرگانی داشتند، ولی بعداً اقدام به فروش آن نمودند. قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل ۱۸۶۷ به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد، ولی انجام معامله و تحویل آلاسکا از جانب روسیه به آمریکا موکول به تصویب شرایط معامله در سنای آمریکا شد که سنا نیز در جلسه ۹ آوریل خود قرارداد معامله را تصویب کرد. طبق قرار داد معامله، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد – هر هکتار ۲ پنی (دوصدم دلار). ویلیام سیوارد وزیر خارجه کابینه‌های ابراهام لینکلن و اندرو جانسون برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرد. وی برای قانع کردن سنای آمریکا به خرید آلاسکا به مبلغی که ذکر شد در نطقی طولانی جزئیات اهمیت منابع زیر زمینی، ماهی‌گیری و … این منطقه وسیع را برشمرد. سناتورها مبلغ خرید را بیش از ارزش اراضی یخزده آلاسکا می‌دانستند که سرانجام با سخنرانی سیوارد قانع شدند. سیوارد یک سیاستمدار عضو حزب جمهوری خواه آمریکا بود.

آلاسکا

آلاسکا بزرگ‌ترین ایالت کشور ایالات متحده آمریکا است؛ که به واسطه معادن غنی و نیز نفت یکی از ثروتمندترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود. پایتخت آن ژونو، و شهرهای مهم آن فیربنکس، نوم، و انکوریج هستند. شمالی‌ترین شهر آلاسکا بَرو (Barrow) و جنوبی‌ترین شهر این ایالت کودیاک (Kodiak) می‌باشد. رشته‌کوه‌های طولانی، قله‌های بلند، یخچال‌های طبیعی، رودها، دریاچه‌ها و دیدنی‌های طبیعی بسیار، کرانه‌های اقیانوس آرام کوهستانی و متشکل از رشته‌کوه‌های طولانی است که بعضی از این قله‌ها کوه‌های آتشفشانی‌اند اصلی‌ترین مشخصات این سرزمین است. ۸۲٪ آلاسکاییان مسیحی هستند (که از این میان ۶۸٪ پروتستان، ۸٪ ارتدوکس، و ۷٪ کاتولیک هستند). ۱۷٪ باقی دین خاصی ندارند. پول رایج دلار آمریکا است و زمان رسمی آلاسکا، زمان اقیانوس آرام (۱۳۵ درجه‌ی غربی) می‌باشد.

مراجع:

Alaska Purchase

Alaska

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا