علوم

آیا خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی‌ نیاز می‌ کند؟

یک ضرب‌المثل انگلیسی وجود دارد که می‌گوید «خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند».

اولین استفاده‌ی ثبت شده‌ی این ضرب‌المثل به دهه‌ی ۱۸۶۰ در ولز برمی‌گردد و به طور عمومی بیان می‌کند که مصرف سیب یا میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت مفید است. عبارت اصلی آن بدین صورت بوده است: «موقع رفتن به رختخواب یک سیب بخور و نون دکترا رو آجر کن». اصطلاح امروزی آن اولین بار در سال ۱۹۲۲ استفاده شده است.

آیا این ادعا از نظر علمی دقیق است؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

در سال ۲۰۱۱ یک تحقیق انجام شد که نشان می‌داد خوردن سیب و گلابی می‌تواند جلوی سکته را بگیرد. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نیز نشان داد که مصرف سیب کلسترول مضر را در افراد میانسال به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. در سال ۲۰۱۳ تحقیقی منتشر شد که در آن به افراد بالای ۵۰ سال در بریتانیا روزانه یک سیب یا یک قرص استاتین (داروی کاهنده کلسترول) داده شد. در پایان نتیجه گرفته شد که هر دوی این نسخه‌ها اثر مشابهی دارند.

در سال ۲۰۱۵ تحقیقی به طور مستقیم رابطه‌ی بین مصرف سیب و مراجعه به دکتر را مورد بررسی قرار داد و مشخص نمود که هیچ گواهی برای درست بودن این ضرب‌المثل وجود ندارد. با این حال این تحقیق نشان داد افرادی که روزانه یک عدد سیب مصرف می‌کنند نسخه‌های دارویی کمتری استفاده می‌کنند.

با این وجود یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ نتایج متناقضی نشان داده است. در این بررسی، افزودن یک سیب زرد به رژیم روزانه‌ی گروه کوچکی از مردان دارای اضافه وزن باعث شد که کلسترول LDL و تریگلیسرید آن‌ها بالا برود. قند زیاد و میزان فنل پایین سیب‌های زرد باعث این مشکل شده بود.

در پایان می‌توان گفت خوردن یک سیب در روز مخصوصاً از نوع سیب‌هایی که قند کمی دارند فواید زیادی برای سلامت دارد ولی توانایی حل تمام مشکلات پزشکی انسان را ندارد.

مرجع:

An apple a day keeps the doctor away

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا