جانداران

ساخت منقار برای توکان برزیلی توسط پرینتر سه بعدی

در یک پروژه یک توکان برزیلی که قسمت بالایی منقار خود را از دست داده بود توسط یک عضو مصنوعی که با پرینتر سه بعدی ساخته شده بود درمان شد.

این حیوان ماده که تیتا نام داشت از یک بازار حیوانات وحشی در ریودوژانیرو از دست قاچاقچیان پرندگان نجات داده شده بود و مشخص نبود که به چه دلیلی منقارش آسیب دیده است. منقار این پرنده‌ی زیبا توسط پلاستیک ساخته شده و با یک پلیمر که از روغن بیدستر ساخته شده بود روکش شد. نیکوکاران برای عمل جراحی این توکان ۱۰ هزار دلار کمک کردند و در یک عمل جراحی ۴۰ دقیقه‌ای عضو مصنوعی ساخته شده به منقار تیتا وصل شد. محققان توکان نر دیگری را یافتند که همین مشکل را داشت و توسط تیم دیگری مورد درمان قرار گرفته بود و امیدوارند این دو بتوانند با هم جفت‌گیری کنند.

توکان

ظاهراً این گروه از پرندگان با دارکوب‌ها تفاوت دارند اما جزو خانواده‌های نزدیک به هم هستند؛ هردوی این پرندگان دارای پاهایی هستند که ۲ چنگال به سمت جلو و ۲ چنگال به سمت عقب دارند؛ وقتی پرواز می‌کنند بال هایشان را به سرعت به هم می‌زنند و درنتیجه در هنگام حرکت در هوا بالا و پایین می‌شوند.

توکان‌ها منقار بسیار بزرگی دارند که ممکن است تا دو سوم طول کل بدنشان را شامل شود. دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا توکان چنین منقار بلندی دارد یا چرا رنگ این پرنده این قدر زیباست. رنگ توکان باعث می‌شود هم‌نوعان خود را به خوبی تشخیص دهد و جفت خود را جذب کند. توکان منقارتیز پرنده‌ای زیبا و یکی از بزرگ‌ترین اعضای خانواده توکان‌هاست. هرچند منقارش به نظر زشت می‌آید توکان برای خوردن میوه‌های روی شاخه‌های بلند درختان آن را بسیار دقیق به کار می‌برد.

این پرنده در حالت پرواز منقار بزرگ، بال‌های پهن و دم کوتاه و چهره منحصربه‌فردی دارد. توکان‌ها معمولاً در گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند. توکان به‌وسیله پرت کردن سر خود به سمت عقب غذا را به داخل گلویش پرت می‌کند. در حدود ۳۵ گونه از توکان‌ها امروزه در جهان زندگی می‌کنند. توکان‌ها را می‌توان فقط در نقاط مرکزی و جنوبی آمریکا یافت.

منبع:

Mutilated toucan gets 3D-printed beak prosthesis

Toucan

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا