کشورها

ساعت نجومی پراگ (ساعت 600 ساله در پراگ)

ساعت نجومی پراگ یک ساعت نجومی قرون وسطی است که در پراگ، پایتخت جمهوری چک قرار دارد. این ساعت در سال ۱۴۱۰ در این مکان نصب شد و در واقع سومین ساعت نجومی در جهان از نظر قدمت می‌باشد و قدیمی‌ترین ساعت نجومی است که هنوز کار می‌کند.

ساعت نجومی پراگ

ساعت پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی در دیواره جنوبی تالار شهر اولدتاون در میدان اولدتاون پراگ نصب شده و دارای عقربه‌ای است که موقعیت خورشید و ماه و تقویم و علامتهای نجومی هر ماه را نشان می‌دهد. سر هر ساعت مجسمه‌های چوبی از پنچره بالای عقربه نجومی بیرون می‌آید و آهنگ می‌زنند.

حدود سال ۱۴۹۰ میلادی، صفحه‌ی سال‌نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه‌های سبک گوتیک تزیین کردند. از نظر قدمت ساعت نجومی پراگ در دنیا رتبه‌ی سوم را دارد و قدیمی‌ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می‌کند. راس ساعت دوازده، از درگاه بالای ساعت شمایل دوازده تن از حواریون بیرون می‌آیند و چهار مجسمه‌ی کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسند به ترتیب از چپ به راست اولی غرور است، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش‌گذرانی می‌باشد. در زیر این چهار تندیس چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ‌نگار، یک فرشته، یک ستاره‌شناس و یک فیلسوف وجودد دارد. صفحهٔ نجومی ساعت در واقع یک اسطرلاب مکانیکی است.

مرجع:

Prague astronomical clock

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا