مغز در واقع هیچگاه خاطرات را فراموش نمی‌کند بلکه آن‌ها را به مانند کامپیوتر درون خود نگه می‌دارد. مشکل اصلی فراموشی در واقع به زمانی مربوط می‌شود که ما نمی‌توانیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم. مغز نیز به مانند دیگر اعضای بدن نیازمند ورزش و تمرین است. به کمک مواد غذایی نیز می‌توان قدرت حافظه را بهبود بخشید. در ادامه ما روش‌هایی را برای تقویت حافظه ارائه می‌کنیم.

۱- خوردن سویا

استروژن‌های گیاهی طبیعی که در سویا وجود دارد می‌توانند بر روی گیرنده‌های استروژن در مغز، مخصوصاً گیرنده‌های موجود در هیپوکامپوس تأثیر بگذارند. این قسمت مغز ناحیه‌ی حیاتی حافظه‌ی ما را تشکیل می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که در رژیم غذایی خود سویای زیادی مصرف می‌کنند حافظه‌ی کلامی و غیرکلامی بالا و انعطاف‌پذیری ذهنی بیشتری پیدا می‌کنند.

۲- مصرف مواد معدنی

مطالعات نشان می‌دهند که کاهش مقدار مصرف آهن اثر قابل توجهی بر روی ضریب هوشی و عملکرد شناختی انسان می‌گذارد. این بدین خاطر است که کمبود آهن باعث کم شدن سطح هموگلوبین می‌شود که اثر منفی بر روی رسیدن اکسیژن به مغز می‌گذارد. همچنین آهن نقش مهمی در انتقال سیگنال‌های مغز دارد. کمبود روی نیز باعث اختلال حافظه می‌شود. روزانه ۷ تا ۹ میلی‌گرم روی مصرف کنید. این ماده در گوشت قرمز و بادام زمینی یافت می‌شود.

۳- نوشیدن قهوه

قهوه می‌تواند عملکرد ذهن و حافظه را تقویت کند چون نواحی زیادی از مغز را تحریک کرده و بی‌خوابی، انگیختگی، روحیه و تمرکز را تنظیم می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه قبل از امتحان عملکرد حافظه را بهتر می‌کند. بهتر است مصرف این نوشیدنی به صورت منظم باشد و در مصرف آن افراط نشود.

۴- تمرین ذهنی

نشان داده شده است که تحریک ذهنی، ذهن را سالم نگهداشته و قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد. افرادی که حافظه عالی دارند به کارهای ذهنی چالش‌برانگیز تمایل دارند. کارهایی مثل حل معما و پازل، جدول کلمات و کارهای فرهنگی و اجتماعی مسیرهای جدیدی در ذهن باز کرده و جلوی تضعیف حافظه را می‌گیرند.

۵- ورزش

نیم ساعت فعالیت ورزشی سه روز در هفته برای تقویت حافظه و ذهن بسیار مؤثر است. ورزش باعث می‌شود خون بیشتری به بدن و مغز برسد و توانایی برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و انجام کارهای ذهنی مختلف را افزایش می‌دهد. ورزش کردن همچنین می‌تواند سوخت و ساز گلوکز را تسریع می‌بخشد که توانایی یادآوری را زیاد کرده و استرس را کاهش می‌دهد که تأثیر مهمی بر حافظه دارد. ورزش کردن بعد از یادگیری نیز تأثیر زیادی بر روی به خاطر آوردن بهتر آموخته‌ها دارد. همچنین ورزش کردن می‌تواند حجم هیپوکامپوس را افزایش دهد.

10 روش برای تقویت حافظه

۶- آدامس جویدن

محققان نشان داده‌اند که فعالیت هیپوکامپوس در هنگام آدامس جویدن زیاد می‌شود. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهند که گیرنده‌های انسولین در مغز نیز ممکن است درگیر باشند چون آدامس جویدن انسولین آزاد می‌کند و مغز در این حالت انتظار غذا را می‌کشد. برخی محققان بر این باورند که توضیح ساده‌ی این مسئله این است که آدامس جویدن ضربان قلب را افزایش می‌دهد و در نتیجه رساندن اکسیژن به مغز و توانایی ادراک را زیاد می‌کند.

۷- روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی یافت می‌شوند اجزای ضروری غشای سلول‌های مغزی هستن و گمان می‌رود که نقش آن‌ها در ساختار مغز باعث تقویت حافظه گردد. مقدار زیاد امگا ۳ در مغز و سیستم عصبی نه تنها به تقویت حافظه و یادگیری می‌انجامد بلکه وضعیت روحی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

۸- ویتامین ب

ویتامین ب اکسیژن را به مغز رسانده و در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت ایجاد می‌کند. این ویتامین حس‌های شما را تیزتر کرده و حافظه را تقویت می‌کند. ویتامین ب ۳ به برای ساخت انتقال دهنده‌های عصبی به‌خصوص سروتونین ضروری است که بر روی حالت روحی شما تأثیر می‌گذارد. ب ۱۲ نیز برای سلامت کلی سلول‌های مغز مهم است.

۹- خواب کافی و چرت زدن

خواب کافی و منظم برای عملکرد مناسب مغز ضروری است. خواب به انتقال حافظه‌ی کوتاه مدت به حافظه‌ی بلند مدت کمک می‌کند. همچنین چرت زدن بعد از یادگیری یک مسئله، به شما در یادآوری آن کمک می‌کند.

۱۰- رابطه جنسی

تحقیقات مجزایی نشان داده‌اند که داشتن رابطه‌ی جنسی بیشتر می‌تواند حافظه‌ی بهتری برای شما به ارمغان آورد.

مراجع:

۱۰ ways to boost your memory

To improve your memory, get moving … or take a nap