سلامت

آتش گرفتن خود به خود انسان

برای قرن‌ها بسیاری ادعا کرده‌اند که انسان‌ها می‌توانند به طور ناگهانی و غیرمنتظره آتش بگیرند. این فرآیند آتش گرفتن خود به خود انسان گفته می‌شود و در کتاب‌های زیادی مطرح شده ولی همچنان مرموز باقی مانده است. چارلز دیکنز یکی از شخصیت‌های خود را در رمان خانه‌ی متروکه اینگونه از بین می‌برد. ژوناس دیپون نیز در کتابی به نام آتش گرفتن خودبخودی بدن انسان مواردی از این رخداد را بررسی می‌کند.

آتش گرفتن خود به خود انسان در واقع فرآیند آتش‌گیری اعضای بدن انسان زنده (یا شخصی که تازه مرده است) بدون وجود یک عامل مشخص خارجی است. مورادی گزارش شده‌اند که شرایط و باقیمانده‌ی قربانیان، حاکی از این رخداد داشته است.

مطالعات علمی پزشکی قانونی توضیحاتی برای این پدیده ارائه داده است. موارد ثبت شده در این ارتباط مشترکاتی داشته‌اند که عبارتند از:

  1. قربانیان به طور دائم الکل مصرف می‌کرده‌اند
  2. آن‌ها معمولاً زنان مسن هستند
  3. بدن به طور خودبخود آتش نگرفته است بلکه یک ماده‌ی مشتعل با آن تماس گرفته است
  4. دست‌ها و پاها معمولاً کنده می‌شوند
  5. آتش آسیب کمی به وسایل قابل احتراقی رسانده است که در تماس با بدن بوده‌اند
  6. احتراق بدن خاکسترهای چرب و گندیده‌ای بر جای گذاشته است که بوی بسیار زننده‌ای داشتنه‌اند.

برخی‌ها این فرآیند را غیرممکن دانسته و در توضیح خود بیان می‌کنند که چرا این فرآیند در جاهای عمومی و بیرون از خانه اتفاق نمی‌افتد. برخی نظریه‌ها نیز سعی در توضیح این مسئله داشته‌اند که آتش گرفتن بدون منبع خارجی هم می‌تواند اتفاق بیفتد ولی برخی پیشنهادات بیان می‌کنند که آتش گرفتن خود به خود در واقع دارای یک منبع خارجی است. توضیحاتی که برای این فرآیند ارائه شده است را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • برایان دانینگ، محقق پدیده‌های غیرطبیعی بیان می‌کند که احتراق‌های خودبخودی در واقع مواقع نادری هستند که مرگ طبیعی برای فرد اتفاق افتاده و در ادامه توسط یک منبع نزدیک احتراق فرد آتش می‌گیرد.
  • تقریباً تمامی موارد آتش گرفتن خود به خود انسان برای افرادی اتفاق افتاده است که به دلیل پیری یا چاقی مشکل عدم تحرک داشته‌اند و از سلامت کمی برخوردار بوده‌اند. قربانیان احتمال مرگ بالایی در حین خواب داشته‌اند و قادر به حرکت کردن پس از آتش گرفتن نبوده‌اند.
  • سیگار معمولاً به عنوان منبع آتش دیده می‌شود. خاموش کردن نادرست دخانیات دلیل یک چهارم مرگ‌های در اثر آتش‌سوزی در آمریکاست. دلایل طبیعی مانند حمله‌ی قلبی ممکن است منجر به مرگ شده و افتادن سیگار بر روی شخص می‌تواند باعث آتش گرفتن لباس‌هایش شود. آتش گرفتن لباس‌ها می‌تواند باعث آتش گرفتن چربی‌های زیر پوست شود و سوختن برای مدت زیادی ادامه یابد.
  • جان آبراهامسون پیشنهاد می‌کند که گوی آذرخش می‌تواند باعث احتراق خودبخود بدن انسان شود. این حالت خیلی نادر است ولی ذغال شدن اعضای بدن در تعدادی از برخوردهای صاعقه توضیح خوبی برای این مکانیزم هستند. گوی آذرخش یا آذرخش گلوله‌ای پدیده‌ای است که اغلب در هنگام توفان‌های تندری به‌صورت توده‌ای از هوا با تابش شدید به شکل کره به‌مدت چند لحظه دیده می‌شود. دانشمندان درحال ساختن مدلی آزمایشگاهی برای توصیف این پدیده هستند.
  • برایان جی. فورد پیشنهاد می‌کند که افزایش میزان کتون‌ها در بدن که در اثر مصرف الکل زیاد و رژیم غذایی کم کربن ایجاد می‌شود تولید استون می‌کند که بسیار اشتعال‌پذیر است و می‌تواند باعث احتراق خودبخود شود.
  • سندروم استیونز-جانسون بیماری است که در موارد شدید آن، پوست به خاطر مواد سمی، اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها ظاهری شبیه به سوختگی و تاول شدید پیدا می‌کند و می‌تواند کشنده باشد.

سند علمی وجود ندارد که نشان دهد آتش گرفتن خود به خود انسان قطعاً وجود دارد ولی با توجه به موارد ذکر شده سناریوهایی نیز برای رخ دادن آن وجود دارد. برخی اوقات نیز توضیحات منطقی برای این موارد وجود دارد ولی توسط بازماندگان و رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

وبسایت fa-ct.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا