جانداران

شامپانزه کانزی بونوبو آشپزی می کند

در یک سفر تفریحی به جنگل‌های جورجیا کانزی نمادهای مارشملو و آتش را نشان داد بدین معنی که کبریت و مارشملو می‌خواهد. او شاخه‌های کوچک را برای روشن کردن آتش شکست و آن‌ها را با کبریت روشن کرد و مارشملوها را بر روی یک شاخه‌ی درخت برشته کرد. وی همچنین توانایی ساخت ابزارهایی توسط سنگ را دارد ابزارهایی مثل چاقوهای ابتدایی برای برش. او این مهارت را از دکتر نیک توت یاد گفته است که یک دیرینه شناس موسسه عصر سنگی است. چاقوهایی که او می‌سازد خیلی تیز بوده و می‌توانند پوست حیوانات و طناب‌های ضخیم را ببرند. کانزی نه تنها املت دوست دارد بلکه می‌تواند برای خود املت درست کند و با استفاده از لکسیمون مواد لازم آن را درخواست می‌کند.

کانزی شامپانزه بونوبو نابغه

کانزی یک بونوبو (شامپانزه کوتوله) نر است که به خاطر برخی توانایی‌هایش از جمله استعداد زبانی که دارد معروف شده است. کانزی در ۲۸ اکتبر ۱۹۸۰ به دنیا آمده است و به همراه خانواده‌اش در مرکز تحقیقات زبان دانشگاه ایالت جورجیا زندگی می‌کند. مادر کانزی تحت آموزش زبان از طریق کیبرد لکسیمون بود و وقتی کانزی کوچک بود مادرش را همراهی می‌کرد ولی مادر او علاقه‌ی کمی به برنامه‌ی آموزشی نشان می‌داد. یک روز وقتی ماتادا مادر کانزی دور بود کانزی شروع به استفاده‌ی کامل از لکسیمون نمود و این محققان را شگفت زده کرد. او اولین انسان‌واری بود که زبانی را از طریق آموزش غیرمستقیم آموخته بود و از برخی اجزای این زبان استفاده می‌کرد. کانزی طی زمان کوتاهی ۱۰ لغتی که محققان تلاش داشتند به مادر او آموزش دهند را یاد گرفت و از آن زمان حدود ۲۰۰ کلمه‌ی دیگر هم یاد گرفته است. زمانیکه او یک لغت را می‌شنود به لکسیمونی که به آن مربوط می‌شود اشاره می‌کند.

یرکیش

یرکیش زبانی مصنوعی است که برای کاربرد برای پستانداران به جز انسان ساخته شده‌است. برای اینکار باید پستانداران از کیبورد برای زدن کلیدهایی که لکسیمون نامیده می‌شوند، و مربوط به چیزها یا اندیشه‌ها هستند، استفاده کنند. این زبان توسط ارنست ون گلاسرزفلد گسترش یافت و توسط دوان رامباگ و سو ساواج-رامباگ از دانشگاه ایالت جرجیا به کار گرفته شد.

شامپانزه بونوبو

بونوبو یا شامپانزه کوتوله با نام علمی Pan paniscus گونه‌ای از سردهٔ شمپانزه‌است. نسل بونوبوها در معرض انقراض قرار دارد و زیستگاه فعلی آن‌ها تنها بخشی از جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا است. بونوبوها به همراه شامپانزه‌ها نزدیک‌ترین خویشاوند انسان هستند. از آن‌جا که بونوبوها و شامپانزه‌ها هیچ‌یک شناگران ماهری نیستند، احتمالاً جدایی این دو گونه پس از تشکیل رودخانهٔ کنگو ۱٫۵ تا ۲ میلیون سال پیش آغاز شده‌است. کوکولوپوری یکی از مناطق غنی از نظر زیستگاه بونوبوها و مرکز اصلی جنگل صلح بونوبو است.

مراجع:

Kanzi

Yerkish

Bonobo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا