جانداران

سگ های اهلی اولین بار در آسیای مرکزی پدیدار شدند

مطالعات دی‌ان‌ای نشان داده‌اند که سگ‌های اهلی اولین بار در نزدیکی نپال و مغولستان امروزی پدیدار شده‌اند. اهلی کردن سگ‌ها حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش و از نژاد گرگ‌ها بوده است. در این تحقیق دی‌ان‌ای ۵۴۹ سگ مختلف از ۳۸ کشور در آفریقا، آمریکا، آسیا، اروپا، هند و آسیای میانه و جزایر شمال و جنوب استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت. این سگ‌ها حیوانات خانگی نبودند بلکه بیشتر سگ‌های روستایی بودند که در خیابان‌ها یا مزارع می‌گشتند. هدف این آزمایش بررسی ریشه‌ی باستانی سگ‌ها بود.

در یک تحقیق قبلی مشخص شد که تفاوت بین سگ و گرگ این است که سگ‌ها قرن‌هاست که غذای انسان‌ها را خورده‌اند و سیستم هاضمه‌ی آن‌ها فرگشت یافته و به هضم نشاسته و غذاهای انسان عادت کرده است. همچنین این امکان وجود دارد که انسان‌ها توله گرگ‌ها را اهلی کرده باشند.

فرگشت سگ‌های اهلی

منشا سگ‌های اهلی کاملاً مشخص نیست و معلوم نیست که فرگشت آن‌ها از کدام یک از نژاد گرگ‌ها بوده است ولی بررسی توالی ژنوم نشان می‌دهد که سگ، گرگ خاکستری و گرگ تایمیر منقرض شده در حدود ۲۷ تا ۴۰ هزار سال پیش از هم جدا شده‌اند. این تاریخ به دوران شکارچی-گردآورنده مربوط می‌شود نه به دوران کشاورزی. سگ‌های امروزی خویشاوندی بیشتری با فسیل‌های گرگ یافته شده در اروپا دارند تا با گرگ‌های خاکستری امروزی. ولی چندین نژاد از سگ‌های قطبی تشابه بیشتری با گرگ تایمیر شمال آسیا دارند.

گرگ خاکستری

گُرگِ خاکِستَری (نام علمی: Canis lupus) یا بطور خلاصه گرگ، از پستانداران گوشت‌خوار است. این حیوان بومی اوراسیا و آمریکای شمالی است و بیشترین پراکندگی جغرافیایی را در بین تمام اعضای خانواده سگ‌سانان است. گرگ نیای وحشی سگ است. یعنی سگ‌ها از نسل نوعی گرگ فرگشت یافته‌اند که بین ۱۸ تا ۳۲ هزار سال پیش اهلی شدند. ۳۷ زیرگونه از گرگ شناسایی شده که سگ اهلی، دینگو، گرگ خاوری، گرگ قرمز و گرگ ایرانی از جمله‌ی آن‌ها هستند.

مرجع:

Man’s best friend first appeared near Nepal and Mongolia: DNA reveals origins of domesticated dogs

Origin of the domestic dog

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا