جانداران

انگلرفیش یا قلابچه ماهی چیست ؟

انگلرفیش یا قلابچه‌ماهی به خاطر روش شکار ویژه‌ای که دارد به این نام خوانده می‌شوند. سر این ماهی دارای یک زائده‌ی بلند گوشتی است که از آن به شکل طعمه برای گرفتن دیگر ماهی‌ها استفاده می‌کند.

واقعیت شگفت‌انگیزی که در مورد انگلرفیش وجود دارد دودیسی جنسی بسیار شدید و باورنکردنی آن است. زمانیکه دانشمندان در ابتدا شروع به بررسی قلابچه‌ماهی‌های سراتوئید کردند مشاهده کردند که تمامی آن‌ها ماده هستند. این ماهی‌ها دارای یک انگل کوچک چسبیده به بدن‌شان بودند که بررسی‌ها نشان‌دادند این انگل در واقع ماهی نر است که کوچک شده و به بدن ماهی چسبیده است. جنس نر این ماهی بسیار کوچک‌تر است و به ۱۴ سانتی‌متر می‌رسد و مانند دیگر ماهی‌های خانواده‌ی سيراتيده، در بیشتر عمر خود انگل‌وار به یک ماهی ماده می‌چسبد.

انگلرفیش یا قلابچه ماهی

ماهی نر تا نوجوانی زندگی مستقل دارد و بسیار کوچک است (حداکثر ۱٫۳ سانتی‌متر) و آرواره‌ای منقارمانند و بی‌دندان دارد. پس از بلوغ، یک یا چند ماهی نر خود را به یک ماده می‌چسبانند و کم کم دستگاه گردش خون آن دو ادغام می‌شود. این آمیژگی ژنتیکی به نر امکان می‌دهد در حالی که بقیه بدنش کاهیده می‌شود وظیفه‌ی تولید اسپرم خود را بهتر انجام دهد. دیوماهیان زگیل‌دار تنها موجودات شناخته شده‌ای هستند که در چرخه زندگی زیستی خود به طور طبیعی آمیژگی دارند.

دیوماهیان زگیل‌دار (Ceratiidae) خانواده‌ای از ماهیان هستند که در ژرفای اقیانوس زندگی می‌کند. سيراتيده در زبان یونانی به معنای شاخ‌دار است که به اندام زیست‌تابی اغوا کننده‌ای که بر پیشانی این ماهی تابش می‌کند اشاره دارد. این ماهی در گسترهٔ بزرگی و در تمام اقیانوس‌ها یافت می‌شود، از سرزمین‌های استوایی تا سرزمین جنوبی. این ماهی‌ها بزرگ و دراز هستند.

آمیژه یا کایمرا

آمیژه یا شیمر یا کیمِرا (به انگلیسی: Chimera) و موزاییک دو اصطلاح معمول برای موجودات مخلوط است. در علم کیمیاگری باستان و امروزه در ژنتیک مخلوطی از حیوان و انسان راًکایمرا می‌نامند. کایمرا حالتی است مشابه موزاییک با این تفاوت که در موزاییک سلولهای متفاوت از نظر ژنتیکی همگی از یک زیگوت منشعب شده‌اند اما در کمه را همین سلولها از چند زیگوت منشعب شده‌اند.

مجله فکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا