جانداران

بزرگ‌ترین حیوان جهان چیست؟

بزرگ‌ترین حیوان جهان که تاکنون بر روی کره زمین زندگی کرده است نهنگ آبی یا وال آبی می‌باشد که طول آن به ۳۰ متر رسیده و وزن آن به  ۱۹۰ تن هم می‌رسد.

نهنگ آبی

نهنگ آبی (نام علمی: Balaenoptera musculus) یک نوع پستاندار دریازی است که ابعاد آن تا ۳۳٫۵۹ متر و جرم آن تا ۲۰۰ تن یا حتی بیشتر نیز می‌رسد. این موجود بزرگ‌ترین حیوان جهان است. خیلی از دانشمندان یا حتی مردمان معمولی اندازه این حیوان را با بزرگترین دایناسور و بزرگترین حیوان خشکی زی در تاریخ یعنی آمفیکوئلیاس مقایسه می کنند.

درازای این نهنگ‌ها تقریباً دو برابر نهنگ‌های خاکستری است. نهنگ‌های آبی ماده سنگین‌تر از نرها هستند. نهنگ‌های آبی معمولاً ۳۰ تا ۳۵ متر طول و در حدود ۲۰۰ تن وزن دارند. بزرگ‌ترین نهنگ آبی بالغی که تا به امروز مشاهده شده، نزدیک به ۳۷ متر (۳۶٬۸ متر) درازا داشته‌است. این نهنگ ماده ۴۷۱۷۶۰ پوند (برابر ۲۰۷۷۹۲ کیلوگرم، حدود ۲۰۸ تن) سنگینی داشته‌است. برای انگاشت بزرگی ابعاد این جانور، همین بس که که در حدود ۷۰ نفر انسان می‌توانند تنها روی زبانش بایستند، همچنین سرخرگ‌های این نهنگ به اندازه‌ای بزرگ‌اند که آدمی به راحتی می‌تواند در ایشان راه برود.

نهنگ

نوزاد این نهنگ تقریباً دوروبر ۷٬۶ متر درازا دارد و سنگینی ماهیچه‌هایش از سنگینی یک فیل هم بیشتر است. بزرگترین نوزاد جانوری که در همهٔ دنیا زاییده می‌شود، نوزاد نهنگ آبی است. این نوزادها رشد خیره‌کننده‌ای دارند؛ به گونه‌ای که در ۷ ماههٔ نخست زندگی خود، روزانه تقریباً ۱۰۰ گالن (در حدود ۳۷۹ لیتر) از مادر خویش شیر می‌نوشند و ازآن‌روی، تقریباً ۲۰۰ پوند (۹۱ کیلوگرم) در هر روز بر جرمشان افزوده می‌گردد. یک نهنگ جوان در هر روز می‌تواند تقریباً ۴ تن کریل (نوعی میگو) فرو بَرَد.

بزرگ‌ترین حیوان جهان چیست؟

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که نهنگ آبی بزرگترین پستانداری هست که تا کنون روی زمین زندگی کرده‌است، حتی با وجود دایناسورها. بزرگترین دایناسوری که تابحال کشف شده دایناسور آمفیکوئلیاس است که سنگینیش تنها در حدود ۱۳۰ تن ـ یعنی ۷۰ تن سبک‌تر از یک نهنگ آبی ـ بوده‌است. قلب نهنگ آبی که بزرگترین قلب جهان شناخته می شود ۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد و در هر بار تپش می تواند ۲۲۰ لیتر خون را در بدن این حیوان به گردش درآورد. نهنگ‌های آبی نر برای جذب نهنگ‌های آبی ماده فریادهایی می‌زنند که قدرت ۱۸۰ دسی‌بل دارد. این فریادها بلندتر از صدای موتور جت جنگی هستند و از فاصله بیش از ۸۰۰ کیلومتری تشخیص‌پذیرند.

تحریریه: مجله فکت های جالب و عجیب

منبع: Blue whale

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا