علوم

آنچه که باید در مورد سرطان پروستات بدانید

سرطان پروستات زمانی بوجود می‌آید که سلول‌های غیرطبیعی در پروستات ایجاد می‌شوند. این سلول‌ها به صورت غیر کنترل شده تقسیم شده و برخی اوقات در اعضای نزدیک و دور بدن پخش می‌شوند. سرطان پروستات معمولاً آرام رشد می‌کند و بیشتر مردان با نوع ضعیف این بیماری برای سال‌های طولانی زندگی می‌کنند بدون اینکه علائم آن را نشان دهند و بدون اینکه سرطان پخش شود و به تهدیدی برای زندگی بدل شود. با این وجود نوع شدید این سرطان سریعاً پخش شده و می‌تواند کشنده باشد.

پروستات چیست؟

فقط مردان پروستات دارند. پروستات یک غده‌ی کوچک است که زیر مثانه و نزدیک مقعد قرار دارد. این غده بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و وظیفه‌ی اصلی آن تولید منی است. منی مایعی است که اسپرم را حمل می‌کند.

خطر سرطان پروستات

از هر هفت مرد یکی از آن‌ها در طول زندگی‌اش سرطان پروستات می‌گیرد. بنابراین خطر آن جدی است. این سرطان بیشتر در مردان مسن ایجاد می‌شود. از هر ده مرد بالای ۶۵ سال شش تای آن‌ها به این بیماری دچار می‌شود ولی در قبل از ۴۰ سالگی نادر است. میانگین سنی که این بیماری خود را نشان می‌دهد ۶۶ سال است.

سرطان پروستات دومین دلیل مرگ در اثر سرطان در مردان آمریکاست و فقط سرطان ریه از آن کشنده‌تر است. از هر ۳۹ مرد یکی از آن‌ها در اثر این سرطان می‌میرد.

علائم سرطان پروستات چیست؟

در مراحل اولیه ممکن است هیچ علائمی برای این بیماری مشاهده نشود. در مراحل بعدی، برخی از نشانه‌های سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • احساس نیاز مکرر به ادرار کردن
  • دشواری در ادرار کردن: بعنوان مثال سختی شروع ادرار یا جریان ضعیف ادرار.
  • احساس ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • دیدن خون در ادرار یا منی
  • احساس درد در پایین پشت، بالای ران‌ها یا کفل.

این نشانه‌ها لزوماً به معنی داشتن سرطان پروستات نیست ولی اگر آن‌ها را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که بر روی خطر سرطان پروستات تأثیر دارند

عوامل ژنتیکی

ژن‌ها تقریباً در تمامی سلول‌های بدن یافت می‌شوند. با وجود اینکه سرطان پروستات ارثی نیست ولی مردان ممکن است ژن‌هایی را به ارث ببرند که خطر این بیماری را بالا می‌برند. بین ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌های پروستات ارثی هستند که به معنی این است که خطر این بیماری در خانواده‌های دارای پیشینه‌ی بیماری بیشتر است.

تغذیه

شواهدی وجود دارد که خوردن مقدار زیاد گوشت فرآوری شده یا غذاهایی که چربی زیادی دارند می‌تواند خطر سرطان پروستات را بالا ببرد. خوردن میوه و سبزیجات، کم کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی، استفاده از پروتئین‌های گیاهی، چای سبز، حبوبات، مصرف کمتر نوشیدنی‌های دارای قند و استفاده از غذاهای ارگانیک برای کاهش خطر بیماری پروستات توصیه می‌شود.

سبک زندگی

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند محیط و سبک زندگی خطر این سرطان را افزایش می‌دهند. بعنوان مثال بیش از ۲۱ بار انزال در ماه خطر سرطان پروستات را ۲۲ درصد کمتر می‌کند. همچنین فعالیت بدنی و تمرین منظم می‌تواند یکی از عوامل کاهش خطر ابتلا به این بیماری باشد. سعی کنید حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید.

مراجع:

What you need to know about prostate cancer

Diet and Nutrition

Key statistics for prostate cancer

About prostate cancer

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا