علوم

آیا افراد چپ دست کمتر عمر می کنند ؟

یک آمار وجود دارد که بسیار هم تکرار می‌شود و آن این است که افراد راست دست ۹ سال بیشتر از افراد چپ دست زندگی می‌کنند. اما آیا این آمار واقعیت دارد؟

گفته می‌شود که ابزار برای افراد راست دست ساخته می‌شوند و این باعث می‌شود که استفاده‌ی افراد چپ دست از آن‌ها همراه با خطراتی برای آنان باشد. ابزاری مانند چاقو، اره و … . ولی واقعیت این است که این خطرات بسیار کم بوده و در حدی نیستند که عمر این افراد را به میزان ۹ سال کم کنند.

دلیل بازتاب بسیار زیاد این شایعه در بین رسانه‌ها این است که در دهه‌ی ۱۹۹۰ تحقیقی در کارولینای جنوبی بر روی این مسئله انجام شد و نتایج آن منتشر شد. اشتباه فاحش این تحقیق این بود که فقط بر روی کسانی انجام شده بود که تازه مرده‌اند. هالپرن و کورن لیست ۲۰۰۰ نفر از افرادی که بتازگی فوت شده بودند را گرفتند و متوجه شدند که افراد چپ دست به طور متوسط ۹ سال جوان‌تر از افراد راست دست بودند. بر همین اساس آن‌ها نتیجه گرفتند که افراد چپ دست ۹ سال زودتر می‌میرند. در نگاه اول این نتیجه‌گیری متقاعد کننده به نظر می‌رسد ولی مشکل آن کجاست؟

واقعیت مسئله این است که تعداد افراد چپ دست در بین جوامع در حال افزایش است بنابراین زمانیکه این نتایج منتشر شده‌اند این افراد به طور متوسط جوان‌تر از افراد راست دست بوده‌اند. درصد طبیعی افراد چپ دست در جوامع بین ۱۰ تا ۱۱ درصد افراد چپ دست هستند درحالیکه در گذشته این میزان به خاطر فشاری که جوامع بر روی این افراد داشتند کمتر از این مقدار بوده است. قبیح دانستن استفاده از دست چپ در گذشته باعث می‌شد مشکلات زیادی برای این افراد ایجاد شود.

منبع: Do left-handed people really die young

مجله فکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا