جانداران

آیا حیوانات هم دروغ می‌گویند ؟

آیا دروغ گفتن فقط یک ویژگی و خصوصیت برای انسان‌هاست یا حیوانات هم دروغ می‌گویند؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم. خیلی از افراد معتقدند حیوانات دروغ نمی‌گویند زیرا ضعف‌های ما را ندارند، ولی تحقیقات چیز دیگری نشان می‌دهند. در واقع این طور به نظر می‌رسد که دروغ گفتن نشانه‌ی باهوشی است و هرچه حیوانات باهوش‌تر باشند محتمل‌تر است که توانایی دروغ گفتن را داشته باشند.

برای مثال کوکو (یک گوریل ماده که در وود ساید کالیفرنیا نگهداری می‌شود.) زمانی که مربی او بعد از اینکه سینک فولادی را از جایش در آورده با او  روبرو می شود، او با علامت می گوید که “گربه آن کار را کرد” و با دست به بچه گربه‌ی خانگی بی‌تقصیر اشاره می‌کند.

شاید مثال کوکو این اعتبار را به این ایده‌ بدهد که برای دروغ گفتن به زبان نیاز داریم و موجودات هر چه بیشتر آن زبان را بلد باشند راحت تر دروغ می‌گویند. کوکو بیش از ۱۰۰۰ واژه از زبان اشاره را می‌داند.

شاید همه‌ی حیوانات در درون خود‌ گرایش به دروغ گفتن دارند ولی فقط به وسیله‌ی زبان قادر به انجام آن هستند. اما هنوز این به این معنی نیست که حیوانات بدون زبان پیچیده نمی‌توانند دروغ بگویند.

در سال ۱۹۹۵ یک زیست شناس به نام الدرایج آدام نتایج تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان می‌داد ‌حیوانات یک گونه دروغ می‌گویند تا هر چه می‌خواهند به دست بیاورند. به ویژه او نشان داد که یک گونه از خانواده‌ی خرچنگ‌ها با نام علمی گونوداکتیلوس بریدینی این توانایی را دارند که با دروغ گفتن رقیب قوی تر خود را از دعوا منصرف کنند.

بسیاری از حیوانات و حشرات این توانایی را دارند که با استتار از صید شدن خود جلوگیری کنند. استتار یک نوع  تقلب و فریب دادن است. حیوانات هر چه بیشتر استتار کنند بیشتر زنده می‌مانند.

شاید فریب دادن تنها برای زنده ماندن باشد هر چه که یک موجود زنده بتواند دروغ بگوید بیشتر می‌تواند زنده بماند حال آنکه این موجود یک حشره باشد که تغییر رنگ می‌دهد یا اینکه فردی باشد که به رئیس خود دروغ می‌گوید تا اخراج نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا