سلامت

افراد خجالتی قابل اعتماد تر و بخشنده تر هستند

یک تحقیق جدید از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی نشان می‌دهد که افراد خجالتی قابل اعتمادتر بوده و سخاوتمندتر هستند. در زمان کوتاه خجالت کشیدن می‌تواند چیز خوبی باشد. خجالت کشیدن یک نشانه‌ی احساسی است که در حد متوسط نشانه‌ی خوبی است و نباید با آن بد برخورد شود و آن را معادل اضطراب اجتماعی یا حس شرمندگی در نظر گرفت. درحالیکه متداول‌ترین نشانه‌ی خجالت کشیدن زل زدن به پایین و پوشاندن بخشی از صورت و یا لبخند زدن یا عبوس شدن است شخصی که احساس شرمندگی می‌کند معمولاً کل صورت خود را می‌پوشاند.

در آزمایشی که به بررسی افراد خجالتی پرداخته بود از ۶۰ دانشجو در حالی فیلمبرداری شد که لحظه‌های خجالت‌آوری را می‌گذراندند مثلاً زمانیکه از روی ظاهر قضیه فرضیات اشتباهی را می‌کردند و یک زن چاق را اشتباهاً باردار می‌پنداشتند یا یک شخص شلخته و نامرتب را اشتباهاً گدا فرض می‌کردند. حققان میزان خجالت کشیدن از این موقعیت‌ها را بر اساس ویدئوها بررسی نمودند. همچنین در یک آزمایش دیگر میزان فداکاری و بخشنده بودن را با دادن بلیت‌های قرعه کشی به شرکت کنندگان و میزان به اشتراک گذاشتن این بلیت‌ها توسط آن‌ها بررسی کردند. نتایج نشان داد افرادی که راحت‌تر خجالت زده می‌شدند بلیت‌های بیشتری را به دیگران می‌دادند که نشان از بخشنده بودن بیشتر آن‌ها داشت.

همچنین در یک آزمایش دیگر میزان اعتماد بنفس و خجالتی بودن افراد با یک بازیگر حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش به آن‌ها گفته شد که این شخص در یک آزمون نمره‌ی کامل گرفته است و این بازیگر از خود خجالت زدگی یا غرور را نشان می‌داد. سپس در یک بازی که این اشخاص با این بازیگر انجام می‌دادند میزان اعتماد آن‌ها به شخص بازیگر مورد سنجش قرار گرفت و مشاهده شد زمانیکه شخص بازیگر از خود خجالت نشان می‌داد اشخاص بیشتر به او همبستگی نشان می‌دادند و با او راحت‌تر بودند.

مجله فکت های جالب و عجیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا