جانداران

زنبور پاتر یا زنبور سفال‌ گر

زنبور پاتر یا زنبور سفال‌ گر گونه‌ای از گروه زنبور بی‌ عسل است. زنبور پاتر آشیانه‌ی خود را با گل می‌سازد و نام آن هم از همین گرفته شده است. پاتر به معنای سفال‌گر می‌باشد. زنبورهای کوزه‌گر دارای بیش از ۲۰۰ سرده‌ی مختلف می‌باشند.

زنبور بی‌ عسل

زنبورهای بی‌عسل حشراتی هستند که در راستهٔ پرده‌بالان و زیرراستهٔ باریک‌تنه‌داران قرار دارند. زنبورهای بی‌عسل نقشی بسیار حیاتی در کنترل جمعیت حشرات و دفع طبیعی آفات دارند چراکه تقریبا تمام گونه‌های حشراتی که آفت کشاورزی و باغ‌داری محسوب می‌شوند دست‌کم یک گونه زنبور بی‌عسل به عنوان شکارچی یا انگل آنها وجود دارد به همین دلیل استفاده از زنبورهای بی‌عسل برای کنترل بیولوژیکی آفات در حال گسترش است.

زنبورهای بی‌عسل بیش از یکصد هزار گونه دارند. بیشتر آنها زندگی انگلی و انفرادی دارند اما برخی هم زندگی اجتماعی دارند و کندوهایی شبیه به کندوهای زنبور عسل می‌سازند اما هیچیک از آنها عسل تولید نمی‌کنند. بیشتر آنها همه‌چیزخوارند و از شهد گل‌ها، میوه‌های افتاده و لاشه‌ها تغذیه می‌کنند. اکثر زنبورهای بی‌عسل نقشی در گرده‌افشانی ندارند اما تعداد کمی از آنها در گرده‌افشانی مشارکت می‌کنند. به ویژه زنبورهای انجیر که تنها گرده‌افشان درختان انجیر محسوب می‌شوند و اهمیت حیاتی در بقای این درختان دارند.

مراجع:

Potter wasp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا