هنر

عکس سلفی چیست ؟

سلفی به عکسی گفته می‌شود که عکاس از خود می‌گیرد و تاریخچه‌ی قدیمی دارد. اولین عکس سلفی شناخته شده توسط رابرت کرنلیوس در سال ۱۸۳۹ گرفته شده است ولی کلمه‌ی سلفی اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط جیم کراس مورد استفاده قرار گرفت. در زیر یک عکس سلفی مربوط به سال ۱۹۳۵ را مشاهده می‌کنید.

عکس سلفی

خویش انداز،خودگرفت، سلفی ، خودعکس یا عکس از خود (به انگلیسی: Selfie) که به عکاسی پرتره از خود گفته می‌شود، توسط دوربین موبایل گرفته می‌شود . خودگرفت‌ها بیشتر در شبکه‌های اجتماعی چون: فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام و… به اشتراک گذاشته می‌شوند.

در اینستاگرام (شبکه اشتراک گذاری عکس) بیش از ۲۷۲ میلیون نفر از هشتک سلفی (Selfie#) استفاده کرده و ۳۳۰ میلیون نفر نیز از هشتک من (Me#) استفاده نموده‌اند. این روش عکاسی جایگزین عکاسی به‌کمک تایمر خودکار است.

تاریخچه‌ی سلفی

اولین خودگرفت به‌شکل مدرن در اوایل سدهٔ بیستم توسط جوزف بایرون، مؤسس کمپانی عکاسی بایرون و بن فالک گرفته شده‌است. پنج نفری که در این عکس حاضر هستند عکاسان کمپانی بایرونند. این عکس در پشت بام مارسیو استودیو در خیابان پنجم نیویورک گرفته شده‌است. کمپانی بایرون در سال ۱۸۹۲ در منهتن توسط جوزف بایرون تأسیس گردید.

روانشنای سلفی

براساس پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در دانشگاه بیرمنگام برروی افرادی که تعداد قابل ملاحظه‌ای از این دست عکس‌ها را روی پروفایل فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارند نشان داد که در سطح پایین‌تر از نظر حمایت‌های اجتماعی و صمیمت قرار دارند. همچنین این تحقیق نشان داد بخش عظیمی از عکس‌های افرادی که در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند از نوع خودگرفت بوده‌است. شرکت‌های وابسته به صنعت زیبایی هم دائماً تبلیغ می‌کنند تا به نوجوانان و زنان ثابت کنند زیبایی می‌تواند عامل بسیاری از موفقیت‌ها باشد. درنتیجه، هر فرد رسالتی عرفانی برای زیباتر بودن برای خودش قائل است و به همین دلیل شاهد شکل گرفتن فرهنگی هستیم که در آن هر فرد از دیدن یا برخاستن زیبایی خودش لذت می‌برد.

آسیب دیدن درحین گرفتن سلفی

براساس گزارش مجلهٔ تایم، فیلیپین پایتخت عکاسانِ خودگرفت شناخته می‌شود. شهرهای پاسیگ و ماکاتی در مانیل بیشترین خودگرفت‌ها را داشته‌اند از هر ۱۰۰هزار خودگرفت ۲۵۸ نفر در هر شرایطی از خودشان عکس می‌گیرند. ماری روسلو هنگامی که در مدرسهٔ خود درحال گرفتن یک خودگرفت بود از پله‌ها سقوط کرد. پسربچه‌ای ۱۵ساله در جنوب مانیل هنگامی که درحال گرفتن یک خودگرفت و تفنگش بود به‌اشتباه ماشهٔ تفنگ را کشید و خود را زخمی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا