علوم

تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک ضرر دارد ؟

“انقد نزدیک تلویزیون نشین کور میشی”. این جمله را به احتمال زیاد در دوران کودکی خود شنیده‌اید. شاید حتی فواصلی از یک تا چند متر را نیز ذکر کرده باشند که باید با تلویزیون حفظ کنید. اما آیا این قضیه واقعیت دارد و از نزدیک تلویزیون دیدن چشم را ضعیف می‌کند؟

زیاد تلویزیون دیدن مضر است ولی فاصله‌ی چشم با صفحه‌ی تلویزیون تأثیری بر روی ضعیفی چشم‌ها نمی‌گذارد. ریشه‌ی این افسانه به دهه‌ی ۱۹۶۰ برمی‌گردد که شرکت جنرال الکتریک تلویزیون‌های رنگی جدیدی را روانه‌ی بازار کرد که مقادیر تابش آن‌ها بیش از حد بود. این تابش در حد ۱۰۰ هزار برابر مقداری بود که از سوی مراجع سلامت، ایمن تشخیص داده شده بود. جنرال الکتریک در نهایت تلویزیون‌های معیوب را جمع‌آوری و تعمیر کرد ولی بدنامی آن تا به امروز باقی مانده است. از آن زمان به بعد تلویزیون‌های تولید شده تابش مضری تولید نکرده‌اند.

نشستن بیش از حد پای تلویزیون باعث خستگی و کوفتگی بدن می‌شود مخصوصا وقتی که خیلی نزدیک باشیم و با زوایای نامناسب تلویزیون ببینیم بهمین خاطر باید پس از تلویزیون دیدن‌های طولانی مدت استراحت کنیم. خستگی چشم‌ها نیز با یک خواب خوب شبانه رفع می‌شود.

اینکه بچه از نزدیک تلویزیون ببیند باعث نزدیک‌بینی او نمی‌شود ولی بچه‌هایی که نزدیک‌بین هستند ممکن است برای دید بهتر ناچار به آن نزدیک شوند. اگر فرزندتان از روی عادت نزدیک تلویزیون می‌نشیند بهتر است با بینایی‌سنجی از سلامت چشم‌های او مطمئن شوید.

تلویزیون دیدن برای مدت زمان طولانی در طول روز می‌تواند مشکلات دیگری بهمراه داشته باشد. کودکانی که بیش از ۴ ساعت در روز تلویزیون نگاه می‌کنند ممکن است اضافه وزن پیدا کنند و شروع به تقلید رفتارهای شخصیت‌های کارتونی کنند. همچنین این مسئله می‌تواند باعث بدبینی آن‌ها به دنیای واقعی شود. شخصیت‌های تلویزیونی معمولاً رفتارهای خطرناکی نشان می‌دهند و ممکن است تأثیر نامناسبی بر روی نقش جنسیتی فرزندان گذاشته و کلیشه‌های نژادی را تشدید نمایند.

با این وجود تلویزیون دیدن برای کودکان اجتناب‌ناپذیر است و از نظر متخصصان لزوماً تأثیر منفی بر روی آنان ندارد ولی بهتر است به تلویزیون به عنوان یک تفریح برای کودکان نگاه شود نه اینکه برای گریز از نگهداری و ساکت نگهداشتن، دائماً آن‌ها را پای تلویزیون بگذاریم

مجله فکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا