علوم

دورنوردی کوانتومی به بیش از ۱۰۰ کیلومتر رسید

دورنوردی کوانتومی فرآیند جابجایی یک واحد اطلاعات کوانتومی (مثلاً حالت دقیق یک اتم یا فوتون) از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر بدون پیمایش فاصله‌ی بین آن دو محل است. در این وضعیت ابتدا دو سیستم (ذره یا فوتون) با هم اندرکنش داشته و درهم‌تنیدگی کوانتومی بین آن‌ها ایجاد می‌شود. سپس از هم جدا می‌شوند، اندازه‌گیری روی یکی از آن‌ها تأثیری آنی در حالت دیگری ایجاد می‌کند.

این فرآیند در آزمایش جدیدی که بر روی فوتون‌ها انجام شد اطلاعات را با موفقیت به فاصله‌ی ۱۰۲ کیلومتر انتقال داد. دورنوردی کوانتومی امکان توسعه‌ی اینترنت کوانتومی را فراهم خواهد ساخت که امنیت بیشتری خواهد داشت. همچنین اطلاعاتی که توسط این فناوری قابل انتقال است قابل کپی کردن نبوده و از بین نمی‌رود.

دورنوردی کوانتومی

دورنوردی کوانتومی (به انگلیسی: Quantum teleportation) فرایند جابجایی یک کوبیت (واحد پایه‌ی اطلاعات کوانتومی) از یک محل به محل دیگر بدون پیمایش فاصلهٔ بین آن دو محل است. این فرایند در انتقال اطلاعات کوانتومی قابل استفاده است؛ گرچه مستقیماً در انتقال اطلاعات کلاسیک بکار برده نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توان از آن در ارتباطات با سرعت‌های فرانوری بهره جست. دورنوردی کوانتومی با مفهوم دورنوردی کاملاً بی ارتباط است و از آن در کپی یک جسم از نقطه‌ای به نقطه دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

پژوهشگران دانشگاه فناوری دلفت هلند در ماه می ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) برای نخستین‌بار موفق به دورنوردی اتم‌ها بین دو نقطه در فاصله ۳ متری از یکدیگر شدند که می‌تواند به معنای امکانپذیر بودن دوربری انسان در آینده باشد. در این پژوهش، اطلاعات رمزگذاری شده به ذرات زیراتمی را بین دو نقطه در فاصله ۳ متری از یکدیگر با دقت ۱۰۰ درصدی منتقل کردند؛ اطلاعات براحتی از یک سمت به سمت دیگر منتقل شد و هیچ عاملی نتوانست این فرایند را مختل کند. این دستاورد نخستین گام برای توسعه شبکه‌های شبه‌اینترنت بین رایانه‌های کوانتومی فوق‌سریع محسوب می‌شود.

مراجع:

Shades of ‘Star Trek’? Quantum Teleportation Sets Distance Record

Quantum teleportation

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا